Přehled kurzů
PŘEHLED KURZŮ
Moderní didaktické technologie
Termín podle dohody |
DIGITALIZACE ANALOGOVÝCH VIDEOZÁZNAMŮ PRO ZAČÁTEČNÍKY, ANEB POTŘEBUJETE Z VHS UDĚLAT DVD?Omezený počet účastníků v kurzu: 6 osob Vhodné pro: učitele průřezových témat na ZŠ a SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
DIGITALIZACE ANALOGOVÝCH VIDEOZÁZNAMŮ
|
přihláška |
Termín podle dohody |
STŘIH A ÚPRAVY DIGITÁLNÍHO VIDEA PRO UČITELEMgr. Václav Maněna, Ph.D. (Katedra PVHA FF UHK) Vhodné pro: učitele všech předmětů na ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
INTERAKTIVNÍ TABULE VE VÝUCE HUMANITNÍCH PŘEDMĚTŮ
|
přihláška |
Termín podle dohody |
INTERAKTIVNÍ TABULE VE VÝUCE HUMANITNÍCH PŘEDMĚTŮ PRO POKROČILÉMgr. Jana Čapková, Ph.D. (Katedra filozofie a společenských věd FF UHK) Vhodné pro: učitele všech předmětů humanitního směru-2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ZÁKLADY DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE PRO UČITELEPaedDr. Karel Myška, Ph.D. (Ústav sociální práce UHK) Vhodné pro: učitele všech předmětů humanitního směru na ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ZÁKLADY SKENOVÁNÍ, ANEB NEVYHAZUJTE STARÉ UČEBNICE !Mgr. Václav Maněna, Ph.D. (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) Vhodné pro: učitele všech předmětů humanitního směru na ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
TVORBA MODERNÍCH VÝUKOVÝCH PREZENTACÍ VE VÝUCE HUMANITNÍCH PŘEDMĚTŮMgr. Václav Maněna, Ph.D. (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) Zajímavý praktický seminář renomovaného lektora-informatika. Umíte vytvořit výukovou prezentaci tak, aby byla efektivní po všech stránkách? Zásady tvorby elektronických prezentací pro účely výuky. Seznámení s nástroji pro tvorbu elektronických prezentací. Využití internetových zdrojů fotografií a ilustrací, vhodných pro použití ve výukové prezentaci a mnoho dalšího – zacíleno na učitele humanitních oborů. Kurz se koná v počítačové učebně a má praktickou podobu. Vhodné pro: učitele všech předmětů humanitního směru-2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
MODERNÍ VÝUKOVÉ PREZENTACE PRO UČITELE – PRAKTICKÁ CVIČENÍ Umíte vytvořit výukovou prezentaci tak, aby byla efektivní po všech stránkách? Naučte se tvořit prezentace, které žáky zaujmou. Seznámení s nástroji pro tvorbu elektronických prezentací. Využití internetových zdrojů fotografií a ilustrací, vhodných pro použití ve výukové prezentaci v souladu s autorským zákonem a mnoho dalšího. Na přání účastníků minulého kurzu nyní v inovované a rozšířené podobě praktických cvičení. Kurz proběhne v počítačové učebně. Vhodné pro: učitele všech předmětů na ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
TVORBA MODERNÍCH VÝUKOVÝCH PREZENTACÍ PRO VÝUKU DĚJEPISU, FILM VE VÝUCE DĚJEPISUMgr. Václav Maněna, Ph.D., PhDr. Jan Mervart, Ph.D., Mgr. Monika Kalinová
První část vzdělávací akce je zaměřena na posílení dovedností pedagogů pracovat ve výuce s moderními prostředky výpočetní techniky prostřednictvím elektronických prezentací. Lekce bude mít tyto základní okruhy témat: • Zásady tvorby elektronických prezentací pro účely výuky. • Seznámení s nástroji pro tvorbu elektronických prezentací. • Úprava podkladů pro využití v elektronické prezentaci. • Využití internetových zdrojů fotografií a ilustrací, vhodných pro použití ve výukové prezentaci. Druhá část vzdělávací akce navazuje na předchozí tématiku a doplňuje ji o využití dalšího média – filmu. Jelikož film není ve výuce dějepisu dosud plně akceptován, přednáška se toto vakuum pokusí zaplnit a načrtnout možné směry, jimiž se může použití filmového média ubírat. Film zde nebude pojat v přímém kontrastu s psanou historií, tedy jako zkreslení či idealizace „objektivních“ dějin, nýbrž jako zdroj samotného historického poznání. Témata přednášky: • Teoretické přístupy k filmovému médiu jako historickému pramenu. • Dokumentární filmová tvorba a historie, hraná filmová tvorba a historie. • Národní kinematografie a národní dějiny. • Film jako součást historické paměti. • Filmové dílo vs. historie. Vhodné pro: učitele dějepisu na ZŠ a SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
AUTORSKÝ ZÁKON PRO UČITELEJUDr. Olga Sovová, Ph.D. a MgA. Jana Hanušková (Ústav sociální práce UHK) Plagiátorství a autorský zákon – jedno ze zaklínadel dnešní doby. Jaké materiály z internetu a za jakých podmínek může učitel využít? Jak je to s tzv. školním dílem? Co znamená zaměstnanecké dílo? Jaká jsou práva učitelů a školy např. k šablonám či k různým didaktickým pomůckám? Vhodné pro: učitele všech předmětů na ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Dějepis
Termín podle dohody |
PRAVĚK – PŘÍLIŠ DLOUHÁ DOBA PRO KRÁTKOU VÝUKUdoc. PhDr. Radomír Tichý, Ph.D. (Katedra archeologie FF UHK) Nejdelší etapa lidských dějin (více než 99% dějin lidstva) odučená v rekordně krátkém čase několika měsíců? Čeho se učitelé bojí ve výuce pravěku? Proč vůbec pravěk vyučovat ve školách? Jaký je vztah mezi historií a obdobím pravěku? Logika vývoje či nevývoje jevů v nejdávnější lidské společnosti. Součástí je a) seznámení se základními podklady k výuce jednotlivých období pravěku, b) synchronizace dějin pravěku s vývojem starověkých civilizací, c) aktuální časové zařazení periodizace pravěku, d) nejznámější „příběhy“ jednotlivých etap pravěku, e) jak zkoušet dějiny pravěku? Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. POZOR: Kurz se koná přímo v nově otevřeném Archeoparku pravěku Všestary (kdo z Vás tam byl, tak to nepozná, a kdo ne, ten to musí vidět – interaktivní expozice v muzejní budově, archeotrenažer, kinosál, 3D modely artefaktů i terénu a samozřejmě také původní, nyní však rozšířený areál skanzenu. |
přihláška |
Termín podle dohody |
SŇATKOVÁ POLITIKA V EVROPSKÉM STŘEDOVĚKU + PROTI KRÁLI PRÁVEM I MEČEM (PANSKÉ JEDNOTY V DĚJINÁCH ČES. STÁTU) Druhá přednáška se zaobírá nejvýznamnějšími opozičními bloky české vysoké šlechty vůči panovníkovi a rozebírá jejich mocenský, stavovský a náboženský rozměr i roli osobních animozit. Vhodné pro: učitele dějepisu, učitele zeměpisu—2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
SŇATKOVÁ POLITIKA V EVROPSKÉM STŘEDOVĚKU + INTIMNÍ ŽIVOT STŘEDOVĚKÝCH LIDÍ VE SVĚTLE PRÁVA I MORÁLKYdoc. PhDr. Martin Šandera, Ph.D. (Historický ústav FF UHK) První díl poutavých pohledů do každodenního života středověku. Svatba jako nástroj mocenské politiky i zachování rodu. Nejvýznamnější svatby a rozvody své doby. Smilstvo, sex, erotika, ale také právo a morálka v evropském středověku. Tato opomíjená a mírně lechtivá témata v podání seriózního historika a autora řady odborných knih. Vhodné pro: dějepis-2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
HYGIENA VE STŘEDOVĚKU + ŽENSKÉ ÚČESY A POKRÝVKY HLAVY VE STŘEDOVĚKUdoc. PhDr. Martin Šandera, Ph.D. (Historický ústav FF UHK) a Mgr. Petr Voda (Obchodní akademie Hradec Králové) K čemu se hned mýt? Pán Bůh deštíčkem omyje! Poutavá odpověď na otázky každodenního života středověkého a raně novověkého člověka. Hygienické návyky i zlozvyky té doby. Druhá část seznámí s málo známou oblastí hmotné kultury. Na příkladu účesů a pokrývek hlavy bude také ukázáno, jak lze s pomocí moderních prostředků zjistit nové a překvapující informace ze života našich předků. Budou předvedeny repliky a rekonstrukce oděvních součástí a součástí účesů. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ČARODĚJNICTVÍ A ČARODĚJNICE V ČESKÝCH ZEMÍCHPhDr. Jana Vojtíšková, Ph.D. (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) Známé i méně známé čarodějnické případy. Jak to bylo doopravdy ve Velkých Losinách. Role inkvizice, státní a církevní jurisdikce. Rozpoznávací znaky čarodějnic a způsoby dokazování čarodějnictví. Příčiny a důsledky čarodějnických procesů. Tradiční historická klišé a realita této tématiky v dějinách. Sejdeme se na Petrových kamenech! Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
MÓDA A ODÍVÁNÍ ČESKÉHO STŘEDOVĚKUBc. Ivan Dubec (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) Víte, co se nosilo např. na dvoře Elišky Rejčky? Co bylo sexy a co bylo out? K čemu sloužily jednotlivé oděvní součásti, jak byly pohodlné a kolik vážily? Jak to bylo s botami a čepci? Co se nosilo do společ-nosti a co např. na lov? Odpovědi na tyto i mnoho dalších otázek poskytne historik – specialista zabývající se praktickou rekonstrukcí dvorské oděvní kultury a kostýmními akcemi pro film a veřejnost, a to na základě studia archivních i hmotných pramenů. Kurz má velmi názorný charakter. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ a další zájemce. |
přihláška |
Termín podle dohody |
OSOBNÍ A MÍSTNÍ JMÉNA A NÁZVY V ČECHÁCH – VZNIK A VÝVOJPhDr. Jana Vojtíšková, Ph.D. (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) Jak vznikala naše jména a příjmení? Co z nich lze vysledovat? Kde přišly lokality ve Vašem okolí ke svým mnohdy bizarním názvům? Přednáška opřená o seriózní prameny Vám poskytne přehled jednotlivých kategorií jmen a názvů a umožní Vám orientovat se v problematice tak, abyste byli schopni toto téma vtipně a zajímavě předat svým žákům. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ, učitele výchovy k občanství/člověk ve společnosti, základů společenských věd, učitele vlastivědy, zeměpisu a popř. učitele průřezových témat. |
přihláška |
Termín podle dohody |
DIPLOMATIKA ZNÁMÁ – NEZNÁMÁ
|
přihláška |
Termín podle dohody |
STÁTNÍ SYMBOLIKA V ČESKÝCH A ČSL. DĚJINÁCH + SLAVNÉ ČESKÉ A ČSL. MINCE A BANKOVKYdoc. PhDr. Věra Němečková, Ph.D. a Mgr. Martina Bolom—Kotari, Ph.D. Jak se vyvíjel státní (knížecí, královský či císařský) znak, jak se zrodila naše vlajka, jaké byly osudy našich symbolů v dobách nesvobod. Pamatujete si stokorunu s Hradčany a desetikorunu s dvěma děvčaty? Víte, jak vypadaly bankocetle? Víte, jak vypadaly alternativní návrhy našich platidel? Proč vlastně platíme korunami? To vše v podání renomovaných českých historiček (doc. Němečková je poradkyně ČNB). Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ, ale i průřezových témat. |
přihláška |
Termín podle dohody |
MANŽELKY A MILENKY ČESKÝCH POLITIKŮ 20. STOLETÍdoc. PhDr. Marta Kohárová, CSc. (Historický ústav FF UHK) Co víte o životních partnerkách našich politiků? Nebyly to přitom ony, kdo jim našeptával? Charlotta Masaryková, Hana Benešová, Marta Gottwaldová, Naděžda Kramářová, ale i mnohé další a soudobější v podobě seriózního výkladu opřeného o historické prameny. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
DĚJINY SOCIÁLNÍ POLITIKY V 19. a 20. STOLETÍ
|
přihláška |
Termín podle dohody |
ANDĚL NA HORÁCH? FORMY VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU V DOBÁCH REÁLNÉHO SOCIALISMU.doc. Mgr. Petr Grulich, Ph.D. (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) – změna lektora vyhrazena Kurz z oblasti dějin každodennosti druhé poloviny 20. století blíže představí vývoj představ o trávení volného času od počátků 50. let do konce 80. let 20. století. Zaměří se na měnící se význam a podobu rekreací a podobných kolektivních forem trávení dovolené – zotavovny ROH, podniková rekreace atp. Současně ale zmíní i měnící se zájmy rodin o formy individuálního odpočinku – od plováren přes autokempingy až po chatařskou horečku. Zcela specifickým okruhem je potom problematika společenských organizací zabývajících se (mimo jiné) trávením volného času, ať již půjde o ROH, PO SSM a SSM, ale i o Junáka, či o undergroundové skupiny trampingu atp. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
JAK SE ŽILO V DOBÁCH REÁLNÉHO SOCIALISMUPhDr. Jan Mervart, Ph.D. a doc. Mgr. Petr Grulich, Ph.D. (Historický ústav a Katedra PVHA FF UHK) Vzpomínáte na Tuzex, Eso a pořadníky na Trabanty? Co byl devizový příslib a jak bylo možné vycestovat do ciziny? Jak fungoval někdejší obchod a kolik co stálo? Tehdejší reklama. Co si mohla dovolit běžná rodina a co již bylo nad poměry? Jak se bavila mládež i ti starší a co letělo (např. čínské tenisky a švédské košile z Maďarska) a co bylo out? Stručné srovnání každodenní reality 70./80. let 20. století s dneškem z hlediska kultury, společenského života a hospodářských dějin. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ popř. i výchovy k občanství/člověk ve společnosti a základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ČESKÉ VYNÁLEZY, KTERÉ OVLIVNILY SVĚTdoc. Mgr. Petr Grulich, Ph.D. (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) I malý národ má své geniální vynálezce. Krátká procházka kolem známých i méně známých českých vynálezů a vynálezců (Prokop Diviš, Veverkové, Fr. Křižík, V. Kaplan, ale také F. Porsche, J. Heyrov-ský, O. Wichterle,…). Své místo zde má samozřejmě i Jára Cimrman. Vhodné pro: dějepis-2. st. ZŠ i SŠ, výchova k občanství, člověk ve společnosti. |
přihláška |
Termín podle dohody |
DĚJINY KOSMONAUTIKY – FÁMY A REALITAdoc. Mgr. Petr Grulich, Ph.D. (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) Stručné opakování základních mezníků výzkumu vesmíru se zaměřením na fámy a dohady ve světle studia z nově dostupných ruských pramenů. Byl Gagarin první, a proč zahynul? Byli Američané opravdu na Měsíci? Sovětský výsadek na Měsíci? Utajená přítomnost zbraní na orbitu, falešná orbitální stanice MIR 2, úspěch a zkáza sovětských raketoplánů, znovuobjevený Lunochod aj. Vhodné pro: dějepis-2. st. ZŠ i SŠ, popř. průřezová témata RVP-2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
(NE)ZNÁMÉ ZBRANĚ DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY
doc. Mgr. Petr Grulich, Ph.D. (Katedra pomocných věd historických a archivnictví FF UHK) Průřezový přehled utajovaných zbrojních technologií válčících stran, unikátních či nedokončených „zázračných“ zbraní. Ale také sebevražedné zbraně nejen ve službách Japonců. Kde všude sloužily zbraně někdejší čsl. armády? S jakou výzbrojí bojovali čsl. vojáci na frontách 2. sv. války? Kurz se bude snažit vyhovět i těm z Vás, kteří prostě jen chtějí stačit technicky zapálenému žactvu. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
RETRIBUČNÍ SOUDNICTVÍ PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE V ČSR + EMIGRACE Z ČESKOSLOVENSKA VE 20. STOLETÍPhDr. Jiří Štěpán, Ph.D. (Historický ústav FF UHK) První téma se zabývá retribučním soudnictvím, které se řešilo přečiny našich občanů spáchané bě-hem 2. světové války (mimořádné lidové soudy a trestní nalézací komise.) Druhá část se zabývá vystěhovalectvím v meziválečné době a zejména pak první exilovou vlnou po roce 1948 a druhou po roce 1968. Vhodné pro: dějepis -2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ČESKOSLOVENSKÁ ZAHRANIČNÍ POLITIKA 1918‐1939ČESKOSLOVENSKÝ EXIL VE 20. STOLETÍ Druhá přednáška se zabývá československým exilem ve 20. století. Zohledněno bude vystěhovalectví v meziválečné době a pozornost bude zaměřena především na první exilovou vlnu po roce 1948 a druhou po roce 1968. Představeny budou aktivity československého exilu jako např. Rada svobodného Československa, literární a vydavatelská produkce, významné osobnosti. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ČESKOSLOVENSKÁ ZAHRANIČNÍ POLITIKA 1918‐1939, HUMORESKY A VACÁTKO, ANEB ČETNICTVO A POLICIE V MEZIVÁLEČNÉM ČESKOSLOVENSKUMgr. Sylva Sklenářová, Ph.D., doc. Mgr. Petr Grulich, Ph.D., Mgr. Monika Kalinová První přednáška seznámí se základními liniemi československé zahraniční politiky v meziválečném období a hlavním tvůrcem dr. Edvardem Benešem. Pro nově vzniklou republiky byly důležité kontakty s evropskými mocnostmi – Francií, Anglií na západě a Sovětským svazem na východě. Zvláštní pozornost si zaslouží i vztah k Německu, které svým vývojem ovlivňovalo nejen československou zahraniční politiku. Jeden z projevů samostatné československé zahraniční politiky představoval vznik Malé dohody. Druhá přednáška se zabývá vývojem a působením četnictva a státní i obecní policie v meziválečném Československu. Odstraňuje tendenční mýty a klišé, která jsou s touto tématikou spojena. Téma je velmi známé prostřednictvím televizních a filmových titulů, které přednášející konfrontuje se skutečností. Přednáška nemá podobu černé kroniky té doby ani vojenské tématiky popisující výstroj a výzbroj, ale zaměřuje se na činnost a povinnosti bezpečnostních sil v RČS a na jejich postavení ve společnosti. Přednáška je bohatě doprovázena filmovým a fotografickým materiálem. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
POLITICKÉ PROCESY 50. LET 20. STOLETÍ + ORAL HISTORYPhDr. Jan Mervart, Ph.D. + Mgr. Michal Strobach, Ph.D. Stručná rekapitulace základních faktů o politických procesech 50. let 20. století v Československu v podání, které je uzpůsobeno potřebám vyučujících dějepisu. Současně celá řada zajímavých postřehů z vlastního výzkumu lektora, který je spolupracovníkem např. Českého rozhlasu aj. Druhé téma popisuje metody práce s pamětníky, které ve své práci může využít i učitel dějepisu. Dnes je orální historie jedním z nových fenoménů historie. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ČESKOSLOVENSKÁ REFORMA 1968‐1969 V MEZINÁRODNÍCH SOUVISLOSTECH Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
SOVĚTSKÁ INVAZE DO ČESKOSLOVENSKA V SRPNU 1968 – REALITA A SOUČASNÉ RUSKÉ POHLEDYdoc. PhDr. Ondřej Felcman, CSc. (Historický ústav FF UHK) Renomovaný historik představí dnes velmi diskutované téma – Invazi států Varšavské smlouvy do ČSSR 1968 z hlediska nových faktů, pohledu různých stupňů sovětského velení, ale i sovětského a československého obyvatelstva. Popíše i vlastní průběh invaze, včetně jeho mezinárodních souvislostí. Vhodné pro: dějepis-2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ÚZEMNÍ PROMĚNY STŘEDNÍ EVROPY VE 20. STOLETÍ (1918 – 93)doc. PhDr. Ondřej Felcman, CSc. (Historický ústav FF UHK) Renomovaný historik Vás provede územními změnami našeho prostoru od konce první světové války do rozpadu Československa. Dozvíte se, jak to bylo s Podkarpatskou Rusí, vytyčením československých hranic, jaké změny nastaly po 2. sv. válce a proč, jak se v dějinách posunovalo Polsko a Německo, ale i další země střední Evropy. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ, popř. učitele průřezových témat. |
přihláška |
Termín podle dohody |
DVĚ KAPITOLY Z DĚJIN USA: AMERICKÁ REVOLUCE + OBČANSKÁ VÁLKAMgr. Jiří Hutečka, Ph.D. (Historický ústav FF UHK) První přednáška sleduje počátky státnosti USA a přibližuje počátky moderní republiky včetně hlav-ních osobností. Druhá přednáška se věnuje legendární válce Severu proti Jihu, a to nejen z hlediska hlavních událostí, ale i z hlediska širokého spektra jejího významu pro USA ale i svět, jenž je mnohdy netušený. To vše v podání mladého historika s bohatou zahraniční zkušeností. Vhodné pro: dějepis-2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ROZPAD KOMUNISTICKÝCH REŽIMŮ V EVROPĚPhDr. Jan Mervart, Ph.D. (Historický ústav FF UHK) Velmi důležité a přitom v kurzech DVPP málo zastoupené téma z nejnovějších dějin. Kurz objektiv-ním způsobem seznámí účastníky s rozkladem komunistických režimů v ČSSR, SSSR a dalších zemích někdejšího sovětského bloku. Kurz je postaven na aktuálním pohledu světové historiografie a jeho lektorem je specialista na nejnovější dějiny a spolupracovník Českého rozhlasu. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ popř. i výchovy k občanství/člověk ve společnosti a základů společenských věd |
přihláška |
Termín podle dohody |
TERORISMUS VE 20. STOLETÍ (OD ČERNÉ RUKY PO AL KAJDA )doc. PhDr. Jan Klíma (Katedra politologie FF UHK) Kurz renomovaného historika, autora a bývalého diplomata pokryje vývoj terorismu od konce 19. století přes začátky 20.století a souvislosti s autoritativními režimy meziválečné doby až po dobu poválečnou. Bude se zabývat také příčinami a typologií terorismu. Vzhledem k narůstající četnosti teroristických činů se téma bude nejvíc věnovat gradaci terorismu ke konci 20. století s výhledem do konkrétních projevů soudobé „války proti terorismu“ na počátku 21. století. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ popř. i výchovy k občanství/člověk ve společnosti a základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
VÁLEČNÉ KONFLIKTY 2. POLOVINY 20. STOLETÍdoc. PhDr. Jan Klíma (Katedra politologie FF UHK) Přednáška známého odborníka představí všechny typy regionálních, mezistátních a důležitých vnitrostátních konfliktů posledních 60 let světových dějin v Asii, Africe a Latinské Americe. Kurz je vhodným doplněním dějin 20. století a problematiky globálního světa. Vhodné pro: dějepis, výchova k občanství, člověk ve společnosti, základy společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
TYRANI V DĚJINÁCH (OD V. I. LENINA PO DIKTÁTORY TŘETÍHO SVĚTA SOUČASNOSTI)doc. PhDr. Jan Klíma (Katedra politologie FF UHK) Autor desítek historických knih představí přehled autoritativních režimů a diktatur 20. století, a to jak v Evropě, tak na ostatních kontinentech. Poukáže na specifickou motivaci levicových i pravicových, vojenských i civilních diktatur, na různé osobnosti diktátorů a na problémy přechodu k demokracii. Nezjednodušená typologie případů z moderní historie otvírá diskusi o současném i budoucím ohrožení demokracie. Vhodné pro: učitele dějepisu – 2. st. ZŠ i SŠ, popř. učitele zeměpisu, výchovy k občanství/člověk ve společnosti a základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
TIBET—ZEMĚ BLÍZKO NEBEdoc. PhDr. Jan Klíma Přednáška se věnuje vývoji tibetského národa a náboženství v souvislosti se zvláštními přírodními podmínkami prostoru mezi Himalájemi a středoasijskými pouštěmi. Vysvětluje důvod novodobých politických konfliktů souvisejících s obrannou tibetské identity. Předkládá řadu faktů, které umožňují podívat se na tibetskou realitu a poměrně časté napětí s Čínou jak z tibetské, tak i z čínské perspektivy. Ukazuje i současnou tvář Tibetu. Vzhledem k silné frekvenci tibetského tématu v českém tisku a popularitě dalajlámy je přednáška vzácnou příležitostí nahlédnout na specifickou tibetskou mentalitu a problematiku objektivně a hlouběji. Lektor přednášku doprovodí celou řadou obrazových příloh. Vhodné pro: učitele dějepisu, učitele zeměpisu—2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
JEDINEČNOST BRAZILSKÝCH DĚJINdoc. PhDr. Jan Klíma Znalec vývoje portugalskojazyčných zemí a autor knihy „Dějiny Brazílie“ (2.vyd. 2011) seznamuje s vývojem největší latinskoamerické země a současným globálním „tygrem“ patřícím do respektované skupiny nových mocností BRIC. Brazilský vývoj má překvapivě mnoho společného s evropskými dějinami a je třeba ho znát už pro mimořádný kulturní (architektura) a sportovní (kopaná i capoeira) vliv na celý svět. Brazílie jako člen skupiny G 20 a dlouhé řady integračních seskupení se v poslední dekádě stala významnou světovou velmocí, její populační, ekonomické, ale i přírodní kapacity lákají turisty i podnikatele. V přednášce nechybí ani připomenutí velmi čilých česko-brazilských vztahů. Lektor přednášku doprovodí celou řadou obrazových příloh. Vhodné pro: učitele dějepisu, učitele zeměpisu—2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
OSOBNOSTI VÝCHODNÍCH ČECH 19. a 20. STOLETÍ ZNÁMÉ I NEZNÁMÉ Vhodné pro: učitele dějepisu, učitele zeměpisu—2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
HRADECKO-PARDUBICKÁ RIVALITA, MÝTUS NEBO REALITA 16. – 20. STOLETÍ? + FILM VE VÝUCE DĚJEPISU Druhá část vzdělávací akce navazuje na předchozí tématiku a doplňuje ji o využití dalšího média – filmu. Jelikož film není ve výuce dějepisu dosud plně akceptován, přednáška se toto vakuum pokusí zaplnit a načrtnout možné směry, jimiž se může použití filmového média ubírat. Film zde nebude pojat v přímém kontrastu s psanou historií, tedy jako zkreslení či idealizace „objektivních“ dějin, nýbrž jako zdroj samotného historického poznání. Vhodné pro: učitele dějepisu, učitele zeměpisu—2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
INTERNETOVÉ NÁSTROJE A SLUŽBY PRO UČITELE DĚJEPISU + SIMULAČNÍ HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝUKY DĚJEPISU Stručný přehled zajímavých a užitečných nástrojů a služeb dostupných na internetu – internetové archivy, on-line nástroje pro tvorbu časových os, mapy, wiki a další nástroje pro kolaborativní učení. Druhé téma prezentuje specifickou aktivizační výukovou metodu, která je inspirována tzv. hrami na hrdiny a LARP. Účastníkům budou poskytnuty návody pro práci na ZŠ i na SŠ. Vhodné pro: dějepis-2. st. ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Výchova k občanství, základy společenských věd, průřezová témata RVP
Termín podle dohody |
ETIKA A PŘÍRODAMgr. Marie Skýbová, Ph.D. (Katedra filozofie a společenských věd FF UHK) Kurz představí základní otázky ekologické etiky: Jaké máme morální důvody pro ohledy vůči přírodě? Je tímto důvodem dobro člověka? Nebo má i příroda svoje vlastní dobro? Má-li příroda svou hodnotu, vyplývají z toho nějaké závazky pro nás? Povaha odpovědí ukazuje různé směry ekologické etiky: antropocentrismus, biocentrismus, ekocentrismus a holismus. Vhodné pro: učitele průřezových témat na ZŠ a SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
JAK ŽÍT DOBŘE – PĚSTOVAT CHARAKTER NEBO CTÍT PRAVIDLA? Znamená každé šlápnutí vedle prohřešek, který z nás dělá špatného člověka? Nebo se lze dobrému učit, až se nám stane samozřejmostí a radostí? Etiku často spojujeme s představou, že jednat dobře znamená za všech okolností dodržet určitá pravidla. Existují však i jiná měřítka, jak posuzovat, co to znamená žít dobře. Kurz představuje srovnání těchto přístupů. Vhodné pro: učitele výchovy k občanství/člověk ve společnosti a základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
ETIKA BUDDHISMU A HINDUISMU Přednáška představuje pro evropské prostředí netradiční přístupy k etické oblasti. Objasňuje zejmé-na metafyzické pozadí etických požadavků, motivaci a smysl etického jednání. Zaměří se na základní principy jamy a nijamy a buddhistická etická pravidla. Vhodné pro: základy společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
GENDEROVÉ ROZDÍLY A JAK O NICH UČIT
|
přihláška |
Termín podle dohody |
JE ČLOVĚK POLITICKÝ TVOR? + ODKUD SE BERE AUTORITA A LEGITIMITA STÁTNÍ MOCI?Mgr. Ladislav Koreň, Ph.D. (Katedra filozofie a společenských věd FF UHK) Ať chceme, nebo ne, politika ovlivňuje naše každodenní životy a vyžaduje od nás postoje a různé typy rozhodnutí. I odmítnutí zabývat se politikou je politické gesto. Kurz představí různé filozofické názory na tuto problematiku. + Odkud čerpali moc vládci minulosti? Odkud ji čerpá dnešní stát? Přednáška ukáže i jak učit filozofii tematicky, nikoliv chronologicky, a také prakticky. Vhodné pro: učitele základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
HODNOCENÍ V HODINÁCH HUMANITNÍCH PŘEDMĚTŮMgr. Robert Čapek, Ph.D., Mgr. Hana Šebestová (FIM UHK a FF UHK) Humanitní předměty a zejména pak společenskovědní předměty se od ostatních specificky odlišují mimo jiné i potřebou pracovat s postoji žáků a studentů. Jaké metody a způsoby hodnocení žáků a studentů implementují hodnocení nejen znalostí, ale i dovedností a postojů? Kurz prezentuje různé formy hodnocení a evaluace v rámci širokého spektra výuky humanitních věd. Vhodné pro: učitele výchovy k občanství/člověk ve společnosti, základů společenských věd, ale i ostatních humanitních předmětů. |
přihláška |
Termín podle dohody |
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ – KDO MÁ PRAVDU?Lektor bude doplněn (Katedra fyziky Přírodovědecké fakulty UHK) (čt) odpolední kurz Kdo má vlastně pravdu? Greenpeace a ekologové, nebo prezident V. Klaus? Hrozí nám apokalypsa jako z holywoodského velkofilmu? Co se stane, když v důsledku rozpuštění ledovců stoupne hladina oceánů? (Bude mít Česko moře?) Lektor z Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty UHK podá stručný, ale zasvěcený pohled na aktuální vědecké poznání a předpokládané scénáře. Vhodné pro: učitele výchovy k občanství/člověk ve společnosti, základů společenských věd, zeměpisu a průřezových témat. |
přihláška |
Termín podle dohody |
OBČAN A STÁT Z POHLEDU FILOZOFIEMgr. Ondřej Švec, Ph.D. (Katedra filozofie a společenských věd FF UHK) (čt) odpolední kurz Na základě srovnání textů novověkých politických filosofů (J. Locke, Ch. L. Montesquieu) a základních listin o lidských právech (Deklarace nezávislosti 1776, Deklarace práv člověka a občana 1789) budou zodpovězeny následující otázky: Na jakých filosofických základech stojí myšlenka o nezcizitelných právech člověka? Na čem se zakládá autorita vlády? Za jakých podmínek je legitimní vládu odvolat? Vhodné pro: učitele výchovy k občanství/člověk ve společnosti, základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
O DŮLEŽITOSTI MYŠLENKY SPOLEČENSKÉ SMLOUVY
|
přihláška |
Termín podle dohody |
ŠARM SOUČ. FRANCOUZSKÉ FILOZOFIE (FOUCAULT, DERRIDA, BARTHES) + SPRAVEDLNOST POHLEDEM POLITICKÉ FILOZOFIE Národní charakter se promítá do různých činností – kultura, gastronomie, móda, literatura a další. Ni-koho zřejmě nepřekvapí, že francouzská filozofie má svůj charakter, který můžeme nazvat i šarmem. Právě proto by pro příjemce mohla být přitažlivější, než filozofie jiných zemí. + Výzkumy žáků ukazují, že vlastnost, kterou si nejvíce cení u svého učitele, je spravedlnost. Tento pojem je z řady těch, které jsou velmi zatíženy subjektivitou vlastního vnímání. Jak žákům vysvětlit termín spravedlnost ve věku, kdy jsou na údajné nespravedlivosti a křivdy tak citliví? S tím by mohl pomoci i tento kurz, který před-staví filozofický pohled na spravedlnost a její vnímání v různých obdobích. Vhodné pro: učitele výchovy k občanství/člověk ve společnosti a základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
NOVÉ NÁBOŽENSKÉ SMĚRY
|
přihláška |
Termín podle dohody |
NOVÉ NÁBOŽENSKÉ SMĚRY FILOSOFIE KONEČNOSTI Přednáška s Filosofie konečnosti je motivována základní otázkou „Co znamená přiznat si fakt vlastní konečnosti?“ U Sókrata se filosofie definovala také jako schopnost připravit se na smrt. Toto vymezení můžeme interpretovat nejméně v trojím rozličném smyslu Vhodné pro: učitele výchovy k občanství/člověk ve společnosti, základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
SVĚT NÁBOŽENSKÝCH SEKT Vhodné pro: výchova k občanství, člověk ve společnosti, základy společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
MASOVÁ KULTURA A JEJÍ KRITIKA Z POHLEDU FILOZOFIE Zejména nedospělí jedinci se nechávají velmi často strhnout masovými jevy jako je móda, trendy apod. Pochopením širokého pojmu masová kultura by se neměli učit pouze o ní, ale také o tom, jaký postoj k ní zaujmout. Být konformní nebo nekonformní v masové kultuře by mělo být předmětem volby a ne bezmyšlenkovitým souhlasem. Aby učitelé žákům pomohli, sami by měli znát základy masové kultury a různé pohledy filosofie na ni. Vhodné pro: učitele výchovy k občanství/člověk ve společnosti a základů společenských věd. |
přihláška |
Termín podle dohody |
JAK UČIT O DEMOKRACII Demokracie je všeobecně známý termín. Dokážou však žáci dovodit nejen výhody, ale i slabiny de-mokracie? Nejen práva, ale i povinnosti, které z ní vyplývají? Učitelé by při vyjasňování tohoto pojmu neměli vycházet pouze z teoretických textů. Měli by využívat i různé postojové aktivity, které budou předmětem přednášky. Vhodné pro: výchova k občanství, člověk ve společnosti. |
přihláška |
Termín podle dohody |
GENDEROVÉ ROZDÍLY A JAK O NICH UČIT
|
přihláška |
Termín podle dohody |
STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ – JAK UČIT ŽÁKY DOVEDNOSTEM A POSTOJŮM V OBLASTI FINANČNÍ EKONOMICKÉ GRAMOTNOSTI?Ing. Ivan Soukal, Ph.D. (Fakulta informatiky a managementu UHK) Kurz popíše základní pojmy tematického okruhu Stát a hospodářství, témata jako majetek a vlastnic-tví; peníze; principy tržního hospodářství. Didaktická část kurzu představí různé formy rozvíjení finanční a ekonomické gramotnosti žáků s důrazem na jejich aktivní zapojení a hru. Větší část semináře bude věnována praktickým ukázkám a metodice. Vhodné pro: učitele výchovy k občanství, člověk ve společnosti, základy společenských věd, průřezová témata RVP. |
přihláška |
Termín podle dohody |
OSOBNOSTNÍ A SOCIIÁLNÍ VÝCHOVA V HODINÁCH VÝCHOVY K OBČANSTVÍ
|
přihláška |
Termín podle dohody |
ETNOCENTRISMUS A XENOFOBIE OČIMA KULTURNÍ ANTROPOLOGIE
|
přihláška |
Termín podle dohody |
PRINCIPY DNEŠNÍ ROMSKÉ KOMUNITY A VÝCHOVA ROMSKÝCH DĚTÍ Kurz je zaměřen na osvětlení např. toho, jak vlastně funguje hierarchie romské komunity, jaké jsou vnitřní vztahy mezi Romy, z jakých zásad vychází výchova dětí v romských rodinách. Nedozvíte se návod, jak si s romskými dětmi ve třídě poradit, ale možná je snadněji pochopíte. Vhodné pro: učitele všech předmětů na ZŠ i SŠ. |
přihláška |
Termín podle dohody |
SIMULAČNÍ HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝUKY PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT
|
přihláška |
Termín podle dohody |
VYUŽIITÍ INTERNETU VE VÝUCE VÝCHOVY K OBČANSTVÍ
|
přihláška |
Termín podle dohody |
ETIKETAPhDr. Ondřej Tikovský, Ph.D. a doc. Mgr. Petr Grulich, Ph.D., Mgr. Monika Kalinová
Etiketa je běžnou součástí našeho dnešního života. V průřezových tématech proto plní svou nezastupitelnou roli. Pravidla společenského chování a společenského styku se navíc neustále vyvíjejí. S dnešní mírou internacionalizace života navíc přicházejí ke slovu i jiné modely společenského chování, typické pro jiné kultury, se kterými se dnešní člověk chtě nechtě běžně setkává a měl by jim rozumět. Vhodné pro: učitele výchovy k občanství, člověk ve společnosti, základy společenských věd, průřezová témata RVP. |
přihláška |
Termín podle dohody |
„UHNI, VOLE, ŽENSKÝ MAJ PŘEDNOST!“ ANEB ETIKETA BĚŽNÉHO DNE Vhodné pro: učitele výchovy k občanství, člověk ve společnosti, základy společenských věd, průřezová témata RVP. |
přihláška |
Termín podle dohody |
JAK CO NEJEFEKTIVNĚJI VYUŽÍT INTERNET VE VÝUCE HUMANITNÍCH PŘEDMĚTŮ
Mgr. Markéta Panoušková Vhodné pro: učitele výchovy k občanství, člověk ve společnosti, základy společenských věd, průřezová témata RVP. |
přihláška |
Termín podle dohody |
SIMULAČNÍ HRA VE VÝUCE PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT
Mgr. Martin Paleček, Ph.D. (Katedra filozofie a společenských věd FF UHK) Kurz prezentuje specifickou a dnes stále více využívanou aktivizační výukovou metodu, která je inspirována tzv. hrami na hrdiny a LARP. Účastníkům budou poskytnuty návody pro práci na ZŠ i na SŠ. Vhodné pro: učitele průřezových témat na ZŠ a SŠ. |
přihláška |